dinsdag 16 februari 2016

Jacques Henri Lartigue in Foam Amsterdam

Toen ik onderstaande foto zag wist ik meteen: hier moet ik naartoe; de tentoonstelling met werk van de Franse fotograaf Jacques Henri Lartigue in Foam Amsterdam. Het is een beeld vol nostalgie; in de zeventiger jaren ging ik als klein meisje samen met mijn broertje en mijn ouders met de 2CV (oftewel de lelijke eend) naar Frankrijk. Die bank die je ziet komt uit de auto! En dat deden wij ook; op de Franse camping met je eigen bankstel.
Dat we met die auto zonder veiligheidsriemen en met klapperende raampjes ooit de alpen doorkwamen mag nu nog een wonder heten overigens. 

De tentoonstelling is een aanrader, ik werd er vrolijk van. Jacques Henri Lartigue (1894-1986) fotografeerde vanaf zijn 8e tot aan zijn dood. Hij was een meester in het vastleggen van vluchtige momenten van geluk. De tentoonstelling laat een vrolijk en speels beeld zien van het leven in Frankrijk en Italië begin 20e eeuw. Nog tot en met 3 april.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten