woensdag 18 juni 2014

Marcel Wanders en Jeff Wall

Onlangs bezocht ik de overzichtstentoonstelling van het werk van Marcel Wanders "Pinned Up" in het stedelijk museum in Amsterdam. Ik ging er met gemengde gevoelens naartoe, met vooroordelen in mijn hoofd als kitsch, pompeus, bombastisch. Maar. Ik was onder de indruk. Veel van zijn ontwerpen zijn ook echt pompeus en daardoor weer mooi. En veel van zijn ontwerpen zijn gewoon heel mooi zonder pompeus te zijn. Helaas is de tentoonstelling net voorbij, maar gelukkig heeft designlabel Moooi, waar Wanders mede eigenaar en art director van is, een prachtige showroom.
Midden in de Jordaan in Amsterdam, Westerstraat 187.

Wel nog te zien in het Stedelijk is de tentoonstelling van Jeff Wall: Tableaux, Pictures, Photographs 1996-2013.
Wat je ziet zijn enorme foto's met een lichtbak erachter. Anders dan klassieke fotografen zet hij middelen in die je eerder bij een filmmaker zou verwachten. Hij zoekt een locatie, bouwt een set, zet een decor neer en kiest zorgvuldig zijn props. Ik vond het zeer indrukwekkend. Gaat dat zien, nog tot en met 13 augustus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten